Z čoho je vyrobený DPF filter – MONOLIT

Určite každého z vás zaujíma z čoho je vyrobený keramický monolit ktorý tvorí jadro DPF filtra. Práve prevedenie tohto jadra rozhoduje o tom, aký má filter účinok pri zachytávaní sadzí. Prinášame vám exkluzívne pár fotografií detailu keramického sitka z DPF filtra.  Na fotkách je veľmi jasne vidieť kanáliky, ktoré sú veľmi jemné a nie sú vedené cez filter súmerne. Nie všetky kanáliky majú rovnaký priemer. Filter je týmito kanálikmi veľmi jemne pretkaný. Každý, kto si to detailne pozrie veľmi rýchlo pochopí, že vyčistiť filter pomocou rozpúšťadla a wapky na 100% je nemožné. Nie je totiž šanca vystriekať z týchto drobných kanálikov všetky sadze,  ktoré sa tam nahromadia. Tým pádom tzv. chemické čistenie DPF filtra (nazývané aj preplach) je úplne zbytočné.

Keramický DPF filter

Keramické sitká DPF filtrov sú vyrobené z rôznych materiálov. Keramické sitko DPF filtra je obvykle vyrobené z materiálu nazývaného kordierit. Jedná sa o zmes kremičitanu hliníka a mangánu. Z tohto materiálu majú DPF filter vozidlá, ktoré vychádzajú priamo z výrobného pásu.  Teplota tavenia tohto materiálu je 1200°C. Nevýhodou je hlavne to, že pri výraznom upchatí DPF filtra môže dôjsť k taveniu tohto materiálu.  Druhou nevýhodou môže byť mechanické poškodenie. Samozrejme každý, čo už skúšal vymlátiť vnútro keramickej vložky DPF filtra veľmi dobre vie, že tento materiál je extrémne odolný a jeho mechanické rozbitie vyžaduje úsilie.

Úplnou novinkou v oblasti DPF filtrov je materiál s označením SiC. Jedná sa o zlúčeninu kremíka a karbidu. Tento materiál je v prvom rade ako prášková zmes. Pôsobením tepla  v špeciálnej peci vznikne z neho keramika. Materiál sa používa v priemysle všade tam,  kde sa vyžaduje extrémna pevnosť a odolnosť voči teplu. Používa sa hlavne v energetike, strojárstve, pri tepelnom spracovaní kovov a podobne.

Teplota tavenia SiC je približne 2700°C. Výrobcovia udávajú že tvrdosťou je hneď druhý za diamantom. Hlavné vlastnosti SiC je vysoká odolnosť voči teplu, extrémna pevnosť, odolnosť voči korózií, nízka tepelná rozťažnosť.

Aktuálne je na svete len niekoľko výrobcov, ktorí vedia dodať DPF filtre vyrobené z tohto materiálu. Hlavnou nevýhodou je podstatne vyššia cena takéhoto DPF filtra. Netreba však zabúdať, že aj cena sa môže do budúcna ako pri veľa iných veciach zmeniť smerom nadol. Aktuálne sme schopní dodať na niektoré vozidlá aj DPF filtre vyrobené z tohto materiálu. Presnú cenu si prosím vyžiadajte.

 

1411552432